
Phnom Penh Post sold to Malaysian investor 
Brendan O’Byrne​ and ​Ananth Baliga​ | Publication date 06 May 2018 | 22:49 ICT 
 

 
The entrances to the Phnom Penh Post's offices. Post Staff 
 
The Phnom Penh Post has been sold to Sivakumar Ganapathy, a Malaysian investor and 
executive at a public relations firm that has previously done work for Prime Minister Hun 
Sen’s government. 

Sivakumar, who is the executive director of Malaysia-based Asia PR, said in a press 
release distributed to staff on Saturday that he intends to maintain the newspaper’s 
editorial independence. 

Editorial staff were informed on Saturday evening that the paper was being sold by 
Australian mining businessman Bill Clough, who has owned the paper since 2008. 

“As representative of the owners of Post Media Ltd, (the Company), which includes 
Phnom Penh Post and Post Khmer publications, I am pleased to announce that that the 
Company has been sold to Malaysian investor, Sivakumar G. (Siva),” the press release 
from Clough reads. “Siva is a well respected newspaper man, with a [sic] experienced 
journalist background, and represents a strong investment group from Malaysia.” 

The sale followed a wrongful termination suit brought by a former CEO and a $3.9 
million tax bill levelled by the General Department of Taxation (GDT), which had caused 
some observers - over the objections of The Post’s management - to compare the situation 
to the Cambodia Daily. That publication, the only other independent newspaper in the 
country, was shuttered after receiving a $6.3 million tax bill in September. 

https://phnompenhpost.com/author/brendan-obyrne/129582
https://phnompenhpost.com/author/ananth-baliga/77661


The tax bill had been settled as part of the sale, according to Clough, who thanked the 
GDT for their professionalism in his press release. Details of the settlement were not 
given. 

No contact information for Sivakumar was provided in the press release, and messages to 
his Facebook and email accounts went unanswered on Sunday. Calls and emails to Asia 
PR also went unanswered. 

Asia PR’s past clients include “Cambodia and Hun Sen’s entry into the Government seat”, 
according to their website. They have also represented KFC Holdings Berhad, a branch of 
the popular fried chicken chain that launched in Cambodia by partnering with politically 
connected tycoon Kith Meng. 

According to Asia PR’s “Track Record” web page, the firm oversaw a signing ceremony 
that involved Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad and then-co-Prime Ministers 
Hun Sen and Norodom Ranariddh. 

In the press release from Sivakumar released on Sunday, the new ownership said it was 
“fully committed to upholding the paper’s 26 year old legacy and editorial 
principles/independence without infringing any relevant laws and regulations of the 
Kingdom of Cambodia”. 

Ed Legaspi, executive director at the Southeast Asia Press Alliance (SEAPA), said it was 
worrisome that The Post’s new owners appeared to be linked to both the Malaysian and 
Cambodian governments. 

“Although ordinarily sales shouldn’t affect editorial policy, we are quite worried this is 
happening to the Phnom Penh Post,” Legaspi said, adding he thought it was “highly 
likely” that the ownership would try to affect editorial independence. 

“Malaysian media and media owners are not known for independence,” he said. “The 
thing to do is for editors to maintain their independence and continue to do the work that 
you do.” 

According to Legaspi, any improper influence over editorial policies at the Phnom Penh 
Post would be disastrous for the country’s independent media scene. 

“We are thinking [The Post] is the last independent outlet in Cambodia,” he said, adding 
that any editorial influence from the new owners “would really be the death of press 
freedom in Cambodia”. 

Sivakumar studied journalism at university and was also previously the chief operating 
officer and editor in chief of Malaysian newspaper Eastern Times News, according to his 
LinkedIn page. The newspaper was widely viewed to be close to the Sarawak state’s Chief 
Minister Abdul Taib Mahmud. 

The Post’s new owner also wrote two books on the life of Taib, including an 650-page 
authorised biography about the longtime head of Sarawak state titled ​Taib - The 
Visionary​. 



Environmental groups have estimated that Sarawak has lost up to 90 percent of its forest 
cover under Taib’s tenure. The state leader was described in leaked, classified cables by 
the United States government as “highly corrupt” and was similarly criticised by Global 
Witness. A Swiss-based NGO released a lengthy report last year accusing Taib and his 
family of laundering up to $77 million in Ontario’s property sector. Taib has denied all 
charges. 

Asia PR previously ran the pro-government ​Cambodia Times​ newspaper for several years 
in the Kingdom in the early 1990s. Three separate reports from the 1990s, including one 
in the Phnom Penh Post, identify NagaCorp CEO Chen Lip Keong as the owner of 
the ​Cambodia Times​. 
An email to two NagaCorp marketing officers asking about the ownership of the 
Cambodia Times went unanswered on Sunday. 

The editor in chief of the Cambodia Times was Kamaralzaman Tambu, who was also 
named as the managing director of Asia PR in a 1995 article in Asian Business. However, 
Sivakumar did not begin working with Asia PR until 2010, according to his LinkedIn 
profile. 

The managing editor of the Cambodia Times was T Mohan, according to Reporters 
Without Borders. Mohan is currently the publisher of the Khmer Times, a local newspaper 
that has been linked - via a batch of partially authenticated leaked messages - to NagaCorp 
and the prime minister’s second son, Hun Manith. Mohan strongly denied the veracity of 
the leaks at the time, and Manith and Chen declined to comment. 

Mohan said on Sunday that Sivakumar “has never worked for the Cambodia Times”. 

“There is no link between him and me,” he added. 

On Sunday, Clough said “he did not believe” there was a connection between the new 
ownership and NagaCorp or Mohan. 

“Siva has repeated[ly] categorically denied that his investment group has any connection 
with either Naga World or the Khmer Times,” he said in an email. 

“In fact, it was the first question I put to him when we first met. I believe he will be true to 
his word.” 

 


